Padangusthasana (pronounced pad-an goosh-TAHS-anna) stands for Foot Big Toe Posture and is a standing forwardbend with feet placed hipwidth apart. Drishti, your point of gaze, is the nose. Some practicioners find Padangusthasana to be a posture that serves itself particularly well for noticing the effects of the bandhas, the “inner-locks” of the body, and particularly the mulahbanda, since pulling your lower abdomen in helps going deeper in the forward bend while the lifting up of the pelvic floor  helps to keep the legnth in the hips and legs.

While in Padangusthasana remember to keep the length in the spine and avoid rounding the lower back. To achieve this think about tilting the upper pelvis and imagine that your sternum is reaching for your toes. Legs are straight and active and the quadriceps slightly lifted. Elbows pointed outwards as you grap your big toes with the index and middle fingers. You can lightly pull yourself downwards while the main preasure come from gravity pulling your head towards the floor. If this is to challenging for you, you can alternatively grap your elbows with your hands or hold on to the calfs or ankles. 

In the Ashtangatradition Padangusthasana is followed by Padahastasana, the Foot to Hand Posture, where the hands are placed under the soles of the feet for an even deeper strech (see the little picture).

Padangusthasana (pronounciado pad-an goosh-TAHS-anna) significa Pie Dedo Gordo Postura y es una postura doblada hacia adelante con las piernas en la distancia de las caderas. Dristhi, el punto de mirada, el la nariz. Algunos opinan que Padangusthasana es una de las mejores posturas para conocer las bandas, las cerraduras adentro del cuerpo, en particular la mulahbandha, por lo cual que retirar el abdomen te ayuda en doblarte aun mas.

Cuando estes en Padangusthasana, recuerda mantener la longitud de la columna. Las piernas son rectas y activas. Codos dirigidas afuera de los lados del cuerpo agarrando los dedos gordos de los pies con los dedos indice y medio de las manos. Puedes tirar el cuerpo un poco abajo con las manos, pero la presión principal llega simplemente de la fuerza de la gravedad. En caso que no puedas agarrar los dedos de los pies, toma los codos con las manos o alternativamente, agarra las pantorillas.

En la tradición de ashtanga, despues de la Padangusthasana, se hace la Padahastasana, la postura de mano a pie, donde las manos esten abajo las plantas de los pies (ve el foto pequeño).