Paschimottanasana

Paschimottanasana means Intense Western Strech Posture, west indicating the backside of the upperbody. The very name of this posture is a reminder of the necessity to maintain your back straight as you bend forward. It may help to imagine that you are reaching your sternum forward towards your feet. Many have a tendency to curve the lowerback, exposing themselves to potential injury. 

The legs are straight and active in this posture, with the feet flexed. Pay attention to the alignment of the  edges of the feet so that they don’t roll inwards. The variations between the A-C postures is the postion of the hands, moving gradually into a deeper strech. In the A position the hands grab the big toes, in the B postion the outside of the feet and in the C the hand graps the opposite wrist behind the feet. As you move deeper in the forwardbend you will notice the importance of activating the bandas so that the breath is concentrated in the upper body without movement of the belly.

Paschimottanasana significa Estiramiento Intenso Occidental, el occidental indicando a la espalda. El nombre nos recuerde de la importancia de mantener siempre la espalda recta en las inclinaciónes hacia adelante. Es posible que te sirva imaginarte extender el esternón hacia los pies. Muchos tienen la tendencia de doblar la espalda baja, poniendose en riesgo de lastimarse.

Las piernas estan rectas con los pies flexionados. Pon atencion a la aliniación de los pies para que el parte exterior no se caiga hacia adentro. La diferencia entre las posturas A-C esta en la postura de las manos, avanzando gradualmente hacia un estiramiento mas profundo. En la postura A los dedos de las manos agarran los dedos gordos de los pies, en la B el lado exterior de los pie y en la C una mano agarra la muneca de la otra detras de los pies. Cuando logres profundizar la inclinación notarás la importancia de activar las bandas, ubicando la respiracion en el parte superior del cuerpo sin moviemento del abdomen.