The forth and last of the Marichyasana postures in the ashtanga series has been considered a gate way posture in the traditional practice, meaning that a student could not progress to the latter postures without first mastering Maichyasana D. The posture is similar to the C posture, but this time the straight leg is held in half lotus. Start by placing one leg in half lotus and the put the opposite foot in line with the outside of the hip on the same side. From here, with the support of the hand on this side  take the arm on the opposite side, the one with the leg in half lotus, and reach over the bent leg and place the shoulder outside the knee. This requires a great deal of twisting in the back ans openness in the shoulders. Then bring the arm over the body towards the back and bring the opposite arm around to grab the wrist behind the back. TO modify the posture one can either place the leg on the floor instead of in half lotus, which puts less stress on the knees. And if you can not get the full bind grab the foot or simble work on bringing the shoulder to the outside of the knee. While in the posture extend the backbone with every inhalation and twist with every exhalation. Look back over the shoulder.

La cuarta y ultima postura de las Marichyasanas de la seria de Ashtanga se ha considerado una postura de en la practicatradicional, lo que significa que un estudiante no tiene permiso para seguir con las siguientes posturas sin llegar a dominar Marichyasana D. La postura parece la postura C, con la diferencia de que la pierna recta hora esta en medio loto. Comienza colocando una pierna en medio loto mientras que el pie de la otra se coloca en linea con la parte exterior de la cadera. Con la base firma y el apoyo del mano opuesto alcanza el brazo sobre la pierna doblada hasta que tengas el hombro afuera de la rodilla. Este movimiento requiere mucharetorcimiento de la espalda y que felxibilidad de los hombros. Lleva el brazo sobre el cuerpo hacia la espalda donde el otro brazo agarra la muneca. Para modificar la postura se puede colocar la pierna en el piso en lugar del medio loto para aliviar las rodillas. En caso de que no logres atar los manos, agarra el pie o simplemente trata de llevar el hombro sobre la rodilla. Mientras en la postura estira la columna vertebral con cada inhalación y estira un poco mas con cada eshalación. Mira hacia atras sobre el hombro.