Urdya Mukha Paschimittanasana is similar to the previous posture, Ubhaya Padangushtasana, but deeper. The posture is called upward facing forward bend if translated. To enter into the posture begin lying down and bringing the feet above and behind the head. Keep the feet close and grab the outside of the soles. If you can straighten out the legs and tighten the bandhas. By really pulling your feel with your arms you can create a strong curve in the back to prepare for the roll up. With an exhalation roll gently backwards to gain momentum and then roll quickly up until you balance on the sitbones. Bring the head or chin towards the leg to close the gap between the chest and the legs. Push the shoulderblades and shoulders down to straighten out the back and try to gaze up to the toes.

Urdya Mukha Paschimittanasana es semejante a la postura antes mencionada, Ubhaya Padangushtasana, aunque mas fuerte. Para entrar en la postura se empieza acostada con los pies sobre y detras de la cabeza Manten los pies cerca y agarra la parte exterior de las plantas.  Estira las piernas, si puedes, y apreta los bandhas. Con la fuerza de las manos contra los pies formas una curva en la espalda, que sirve para revolcarte hacia arriba. Con la exhalacion mueve algo hacia atras para ganar velocidad y con la exhalacion revuelcate hasta parar apoyandote en las nalgas. Acerca la cabeza y la barbilla hacia las piernas. Empuja los hombros y homoplatos hacia abajo, minimizando el espacio entre el torso y las piernas y mira hacia los dedos.