According to the traditional ashtanga yoga method practice is maintained Sunday through Friday except for moondays, as mentioned in a previous post. The prefered hour is in the early morning before starting the day and any intake of food and drink. While the muscles of the body are tenser at this hour, the mind is clearer and the practice lays a good foundation for the rest of the day. Except for Saturdays and moondays women are also recommended to take a rest from practice during their menstruation. Opinions vary about whether this is necessary or not and for how many days a women ought to rest, as described in a particular post.

Eventhough complete rest may not be required it is recommended to practice gently or only the primary series, if advanced to later series, after long journeys or periods of illness. As illness regards rest is prescribed if the practitioner suffers from fever, but may be maintained during ordinary colds, headaches or other problems. If the practitioner suffered from injury practice may be continued but with modifications as not to aggravate the problem, but rather cure and strengthen the body.

Due to the particularities of each and everyones life these guidelines may of course be possible to follow fully or only in parts and each one needs to find a method to be able to keep up his or her practice. If the traditional schedule needs to be modified it is still important to ensure to get both a regular practice and days of rest, when the body recovers and integrates the positive effects of the practice.

Segun la metodología tradicional del ashtanga se practica desde Domingo hasta Viernes salvo los dias de la luna, como explicado en un blog anterior. La hora preferida es en la mañana antes de dedicarse a las tareas del dia y antes de cualquier ingéstion de alimentos o bebidas. Aunque los musculos del cuerpo estan mas tensos a esta hora, la mente esta mas clara y la practica da una fundación sana para el resto del dia. Salvo los sabados y los dias de la luna, se recomienda además que mujeres tomen descanso durante su regla, como explicamos en mas detalle en otro blog. Hay varias opiniones de la necesidad de esto y por cuantos dias se debe descansar.

A pesar de que reposo completo no sea necesario es aconsejable practicar mas suavemente o solamente la serie primari si uno ha avanzado a las series siguientes, despues de viajes largos y periodos de enfermedad. En relación a enfermedades reposo complete es requerido cuando el/la practicante padece de fiebre pero no cuando solamente de resfrios, dolor de la cabeza o malestares mas ligeras. En caso de que el/la practicante padece de alguna lesión todavia se puede seguir practicando pero con modificaciónes para que no se agrave el problema sino cure y fortalezca el cuerpo.

Debido a las circunstancias especificas de la vida de cadaquien este regimen puede o no puede servir y el/la practicante ha de formar un programa de practica que funciona para su vida. Si se cambia la metodologia tradicional todavia es importante que se mantenga una practica regular y que tome dias de descanso durante los cuales el cuerpo se recupera y integra los efectos positivos de la practica.